شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۴:۴۷

گفت‌و‌گوی ایبنا با مدیرکل فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور

نخستین تجربه توسعه کتابخوانی با وب‌سایت ویژه نابینایان و کم‌بینایان میسر شد/ ارائه پیشنهاد تبدیل کتاب چاپی به گویا

ليلي هاشمي

لیلی هاشمی، مدیرکل فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ضمن معرفی وب‌سایت ویژه نابینایان و کم‌بینایان گفت: این وب‌‌سایت نخستین ‌تجربه در حوزه خدمات‌رسانی دیجیتالی به نابینایان و کم‌بینایان است.

لیلی هاشمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌ (ایبنا) درباره طراحی وب‌سایت کم‌بینایان و نابینایان نهاد کتابخانه‌های عمومی اظهار کرد: وب‌سایت نابینایان و کم‌‌بینایان سامانه‌ای برای ارائه خدمات مختلف به قشر کم‌بینا و نا‌بینای کشور طراحی شده است. دو هدف افزایش کمیت و کیفیت خدمات و ایجاد موقعیتی برای تقویت فرهنگ کتاب و کتابخوانی در قشر نابینا و کم‌بینا در طراحی این سامانه ترسیم شده است. سامانه مجهز به نرم‌افزار متن‌خوان است.   

مدیرکل فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: سامانه ویژه نابینایان و کم‌بینایان نخستین ‌تجربه در حوزه خدمات‌رسانی دیجیتالی به این دسته از مخاطبان به حساب می‌آید که بعد از دریافت دیدگاه‌ کاربران توسعه پیدا خواهد کرد.

هاشمی با اشاره به ویژگی‌ها و قابلیت‌های وب‌سایت نابینایان و کم‌بینایان نهاد کتابخانه‌های عمومی ادامه داد: خدمات متنوعی در طراحی وب‌سایت نابینایان و کم‌بینایان نهاد کتابخانه‌های عمومی پیش‌بینی شده است. مخاطبان می‌توانند به‌‌صورت آنلاین و به دو شکل عادی و افتخاری، نسبت به عضویت در این سامانه اقدام کنند. اعضای افتخاری افرادی هستند که آمادگی خود را نسبت به همکاری با بخش نابینایان کتابخانه‌های عمومی اعلام می‌کنند. تولید کتاب گویا ازجمله این همکاری‌‌هاست.   

مدیرکل فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور درباره دیگر ویژگی‌های سامانه نابینایان و کم‌بینایان نهاد کتابخانه‌های عمومی اظهار کرد: عضویت، افراد را مجاز به جستجوی پیشرفته در منابع کتابخانه‌‌ها خواهد کرد؛ علاوه بر این ارائه پیشنهاد تبدیل کتاب چاپی به کتاب گویا، بریل و ebook از دیگر امکانات این سامانه است. پیشنهادها بعد از بررسی و تایید مدیریت اجرایی می‌شود. کتاب گویا، بریل یا ebook تولید شده در اختیار همه اعضای کتابخانه قرار می‌گیرد. بخشی از کتاب‌‌های گویا از سوی اعضای افتخاری تولید می‌شود.    

هاشمی افزود: امانت‌دهی و تمدید کتاب به‌صورت آنلاین صورت می‌گیرد. ارائه جزوات و مطالب آموزشی مرتبط با حوزه کم‌بینایان از‌ جمله آشنایی با صفحه‌خوان‌ها، سخت‌افزار‌ها و انواع نرم‌افزار‌های این حوزه و سایر مطالب مرتبط از دیگر قابلیت‌های این سامانه است.

این مسئول نهاد کتابخانه‌های عمومی ادامه داد: کاربران همچنین می‌توانند آخرین اخبار، لینک‌های مفید و مقالات را از طریق این سامانه پیگیری و معرفی کنند. امکان ارسال مقالات و اخبار پیشنهادی برای مخاطب فراهم شده که بعد از تایید مدیریت در سامانه بارگذاری می‌شود. سیستم RSS نیز امکان رصد اخبار سایر رسانه‌ها را برای کاربران فراهم می‌کند.

وی درباره سیستم نظر‌سنجی در سامانه نابینایان و کم‌بینایان گفت: سه‌ نوع نظرسنجی در سامانه پیش‌بینی‌ و به‌عبارت دیگر تعریف شده است. کاربران ابتدا می‌توانند رضایت خود را نسبت به محتوا و عملکرد سایت اعلام کنند. علاوه براین نظر‌سنجی درباره منابع پر‌طرفدار برای تبدیل به ای‌بوک، گویا و بریل نیز وجود دارد. همچنین کتابداران می‌توانند درباره کیفیت خدمات در بخش نابینایان کتابخانه خود، نظرسنجی برگزار کنند.

هاشمی اظهار کرد: کاربران همچنین با استفاده از سیستم پیام‌رسان می‌توانند درخواست‌ها، انتقادها و پیشنهادهای خود را  مطرح کنند. سیستم پیام‌رسان عملکرد دوسویه دارد و کاربران می‌توانند پاسخ پیام‌های خود را دریافت کنند.

مدیرکل فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: امکان گفت‌‌و‌گوی آنلاین و برگزاری جلسات ماهیانه اعضای کم‌بینا و نابینا درباره موضوعات متنوع نیز در سامانه نابینایان و کم‌‌بینایان فراهم شده است. جستجوی عبارت یا کلید واژه دلخواه در محتوای سامانه از دیگر قابلیت‌های این سامانه است. همه اطلاعات سامانه به‌صورت جامع و یکپارچه با نرم‌افزار مدیریت کتابخانه‌های عمومی ارائه شده است.